Rots en Water is een psychofysieke training bedoeld om sociale en emotionele competenties te bevorderen.
Voor het ontwikkelen van een eigen identiteit en zelfkennis, het kunnen maken van eigen keuzes en het opbouwen van sociale contacten is een de sociaal-emotionele ontwikkeling van belang.
Soms hebben kinderen daar een beetje hulp bij nodig, bijvoorbeeld middels een Rots en Water training, in kleine groepen.
Dit gebeurt door het aanleren van sociale vaardigheden samen met leeftijdgenoten. De motivatie en betrokkenheid van kinderen is groot door de fysieke oefeningen en het spelen, waarbij reële situaties in een veilige sfeer worden geoefend (scenario training).
Rots staat voor;
- eigen grenzen aan kunnen geven - zelfstandig beslissingen kunnen nemen - een eigen weg kunnen gaan " ik kan sterk zijn voor mezelf en voor de ander "
plaatje van posterset van Brian Hayes en Stephen Michael King
Water staat voor;
- communicatie, - kunnen luisteren - naar oplossingen kunnen zoeken - de grenzen van anderen respecteren " als ik rustig adem en stevig sta, kan ik de hele wereld aan "
plaatje van posterset van Brian Hayes en Stephen Michael King
In elke les worden oefeningen en spelen regelmatig afgewisseld met momenten van Psycho-Educatie, zelfreflectie en kringgesprekken.
Elke les wordt afgesloten met een verwerkingsopdracht voor het optimaliseren van de transfer van oefening naar praktijk. Het leren hanteren van het Rots en Waterconcept geeft leerlingen meer inzicht in sociale situaties en de impact van hun eigen gedrag.
De drie bouwstenen van Rots en Water:
zelfreflectie voor meer zelfinzicht en zelfkennis
reflecteren op het eigen gedrag, de eigen gedachten en eigen emoties
bewustwording van de fysieke en de emotionele effecten van het gedrag voor zichzelf en anderen
inzicht krijgen in de eigen reactiepatronen en keuzes die in een bepaalde situatie kunnen worden gemaakt
via de hiervoor genoemde momenten van zelfreflectie wordt meer zelfinzicht en zelfkennis ontwikkeld
zelfbeheersing en emotieregulatie
in staat zijn rustig te blijven in verschillende situaties
in staat zijn eigen gedrag aan te passen, keuzes te maken in alternatief gedrag, zodanig dat de eigen en andermans belangen niet geschaad worden
coping vaardigheden
focus op zelfregulering, zelf beheersing, impulscontrole
focus op emotieregulatie, adequaat leren omgaan met emoties en uiten daarvan
zelfvertrouwen en eigenwaarde
kennen van en vertrouwen op de eigen kracht en mogelijkheden
en op basis daarvan dan eropuit gaan
uitdagingen en lastige situaties aan durven gaan
in stressvolle situaties in actie kunnen komen
veerkracht kunnen tonen bij tegenslagen
jezelf de moeite waard gaan (en blijven) vinden
De kern van Rots en Water
- gronden’ (stevig en ontspannen staan/zitten)
- centreren (adem in de buik)
- en focus (richten van de aandacht en concentreren)
- ontwikkeling van lichaamsbewustzijn
- ontwikkeling van fysieke communicatievormen
- het ervaren en verinnerlijken van twee basisvormen van eigen kracht in fysiek, verbaal, mentaal en sociaal opzicht
- de harde, onwrikbare ‘rotshouding’
- en de beweeglijke, verbindende ‘waterhouding’
Rots (ik) | Water (wij) |
---|---|
weten wie je bent ‘ik ben sterk’ | vriendschap ‘ik ben sterk’ |
weten wat je wilt ‘ik kan voor mezelf opkomen’ | verbondenheid ‘ik kan vrienden maken en houden’ |
weten wat je doet ‘ik kan mijn eigen keuzes maken’ | communicatie ‘wij zorgen goed voor elkaar’ |